تصورات غلط در مورد ویروس کرونا

با توجه به اینکه ویروس کرونا به کشور ما هم وارد شده است و هر لحظه از طریق رسانه های مختلف توصیه هایی برای پیشگیری یا درمان این ویروس به گوشمان می رسد بنابراین برای جلوگیری از ابتلا و همچنین حفاظت از اطرافیان خود لازم است بدانیم کدام یک از این تصور ها غلط و کدام یک مبنای علمی دارد.

در ادامه مطالبی را که سایت سازمان جهانی بهداشت (WHO) در مورد شایعه های موجود پیرامون این ویروس منتشر کرده است می خوانیم:

ابتلا به ویروس کرونا به معنای مرگ حتمی است؟

هنوز اطلاعات زیادی از کرونا در دست نداریم اما با توجه به شواهد موجود به نظر می آید این بیماری یک عفونت ویروسی نسبتا خفیف با ۲% احتمال مرگ و ۱۸ تا ۲۰% احتمال قرارگیری فرد مبتلا در شرایط اضطراری می باشد.

دست خشک کن های برقی قادر به از بین بردن ویروس هستند؟

خیر، دست خشک کن ها نمی توانند ویروس را از بین ببرند. بهترین راه از بین بردن ویروس شستن دست ها با آب و صابون و یا استفاده از شوینده های الکلی می باشد. بعد از اینکه دست هایتان به این روش پاک شد حالا می توانید به وسیله ی دستمال، حوله و یا دست خشک کن آن ها را خشک نمایید.

تب سنج ها  می توانند ناقلین ویروس کرونا را شناسایی کنند؟

تب سنج ها در شناسایی افرادی که به دلیل ابتلا به یک ویروس دچار تب شده اند و دمایی بالاتر از دمای طبیعی بدن انسان دارند کارآمد است اما از آنجایی که معمولا بین ۲ تا ۱۰ روز طول می کشد تا فرد مبتلا علائم بیماری را نشان داده و دچار تب شود این تب سنج ها نمی توانند افراد مبتلایی را که هنوز دچار تب نشده اند شناسایی کنند.

مصرف سیر می تواند باعث کاهش ریسک ابتلا به این ویروس شود؟

سیر به دلیل مواد موجود در آن می تواند خواص ضد باکتریایی داشته باشد. با اینحال هنوز هیچ شواهدی مبنی بر اینکه مصرف سیر باعث کاهش خطر ابتلا به ویروس کرونا شود وجود ندارد.

ویروس کرونا به افراد سالمند حمله می کند یا جوان ها نیز در خطر هستند؟

تمام گروه های سنی می توانند به ویروس کرونا آلوده شوند اما افراد سالمند و افرادی  که به بیماری دیگری مبتلا هستند (آسم، دیابت، بیماری های قلبی و …) نسبت به این ویروس حساس تر می باشند و ممکن است بعد از ابتلا به این ویروس به سختی بیمار شوند.

مصرف آنتی بیوتیک می تواند در کاهش احتمال ابتلا به ویروس کرونا و یا درمان آن دخیل باشد؟

خیر، آنتی بیوتیک ها تنها در مقابل باکتری ها تاثیر گذار هستند در حالی که عامل کرونا یک ویروس می باشد.
اما دقت کنید که اگر شخصی به دلیل ویروس کرونا بستری شود ممکن است به دلیل وجود عفونت باکتریایی دیگری در کنار ویروس کرونا آنتی بیوتیک نیز دریافت کند.

داروی خاصی برای درمان ویروس کرونا وجود دارد؟

تا به امروز داروی اختصاصی ای برای درمان یا پیشگیری از ویروس کرونا وجود ندارد. با این حال افراد مبتلا به این ویروس باید جهت از بین بردن علائم تحت مراقبت مناسب باشند و افرادی که به شدت تحت تاثیر بیماری هستند باید تحت مراقبت حمایتی بهینه شده قرار بگیرند.
برخی درمان های اختصاصی در حال حاضر در کارآزمایی های بالینی مختلفی تحت بررسی هستند.

اسپری کردن الکل و کلرین به کل بدن باعث کشتن ویروس های جدید می شود؟

این عمل باعث کشتن ویروس های وارد شده به بدن شما نمی شود و تنها برای پا ک کردن سطوح  به کار می رود. دقت کنید استفاده ی مستقیم از الکل می تواند باعث آسیب رسیدن به پوست و غشاهای پوستی (مثل چشم و …) شود.

مرطوب کردن بینی با محلول های آب و نمک باعث کاهش احتمال ابتلا به ویروس کرونا می شود؟

شواهد بسیار کمی نشان می دهد که مرطوب کردن بینی باعث افزایش سرعت بهبودی سرماخوردگی معمولی می شود. با اینحال ثابت نشده است که شستشوی منظم بینی باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری های تنفسی شود.

اگر از چین یک بسته یا نامه دریافت کنیم امکان ابتلا وجود دارد؟

خیر، بررسی ها نشان داده است ویروس کرونا نمی تواند بر روی سطح هایی مثل بسته یا نامه برای مدت طولانی زنده بماند.

حیوانات خانگی می توانند ناقل ویروس کرونا باشند؟

در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد حیوانات خانگی مانند سگ یا گربه بتوانند به این ویروس مبتلا شوند. با اینحال همچنان شستن دست ها بعد از تماس با حیوانات فکر خوبی است. همچنین این روش باعث جلوگیری از انتقال باکتری های شایع بین حیوانات خانگی مثل E.Coli و سالمونلا می شود.

واکسن های ضد پنومونی (ذات الریه) باعث جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا می شوند؟

خیر. واکسن های ضد پنومونی مانند واکسن پنوموکوک و واکسن هموفیلوس آنفلوآنزا نوع B نمی تواند باعث جلوگیری از ویروس کرونا شود. این ویروس جدید و متفاوت است و بنابراین نیازمند واکسن مخصوص خود می باشد.

در حال حاضر پژوهشگران در حال تلاش برای ساخت واکسن ضد ویروس کرونا می باشند.
اگر چه این واکسن های ضد پنومونی تاثیری بر ویروس کرونا ندارند اما این واکسن ها برای بالا بردن سطح سلامت شما توصیه می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت درخواست دمو و مشاوره رایگان