همه چیز درباره بیزینس مدل

 

طرح کسب و کار یکی از مهم ترین ابزارهایی است که برای توسعه و رشد هر کسب  کاری نیاز است. این سند راهبردی شامل بخش هایی مانند توصیف محصول یا خدمات، تحلیل بازار، رقابت، استراتژی بازاریابی، سازمان و مدیریت، پیش بینی هزینه و درآمد و راهکارهای مالی است که هدف آن ارائه برنامه ها و استراتژی های کسب و کار برای مدت زمان مشخص است.

در ادامه به بررسی بخش های مختلف یک طرح کسب و کار خواهیم پرداخت:

توصیف محصول یا خدمات:

در این بخش باید جزئیاتی درباره محصول یا خدماتی که قصد ارائه آن را دارید بیان کنید. به عنوان مثال اگر شما قصد دارید یک فروشگاه آنلاین راه بیندازید باید جزئیاتی راجع به محصولاتی که در فروشگاه خود ارائه میدهید، ارائه دهید.

تحلیل بازار:

در این بخش باید به تحلیل بازار مورد نظر خود پرداخته و مخاطبین، رقبا، فرصت ها و تهدیدات را بررسی کنید. برای مثال اگر شما قصد دارید در بازار فروشگاه آنلاین فعالیت کنید باید بازار هدف خود را به دقت بررسی کنید و مشخص کنید که چه کسانی به محصولات شما علاقه مند هستند.

رقابت:

در این بخش باید به بررسی رقبا و استراتژی هایی که آن ها برای دستیابی به موفقیت دارند، پرداخته شود. شما می توانید استراتژی هایی برای شکست دادن رقبای خود تدوین کنید.

مخاطبین:

در این مرحله باید برنامه های بازاریابی خود را تدوین کنید. باید تصمیم بگیرید که چگونه بهترین راه برای  رسیدن به مخاطبین خود را دارید و همچنین روش هایی برای افزایش فروش خود تهیه کنید.

مالی:

بعد از تدوین ساختار سازمانی در این مرحله باید برنامه خود را آماده کنید. باید بتوانید بودجه و هزینه های خود را به دقت برآورد کنید و همچنین درآمد سود خود را پیش بینی کنید.

محصول یا خدمات:

در این مرحله باید محصولات یا خدمات خود را توضیح دهید و نحوه تولید و ارائه آنها را بیان کنید. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که محصولات شما توانایی جذب مخاطبان خود را دارد.

تیم:

حالا باید اعضای تیم خود را معرفی کنید و توانایی های آن ها را بیان کنید. همچنین باید نحوه همکاری و تقسیم وظایف را نیز توضیح دهید.

برنامه عملیاتی:

در این مرحله برنامه عملیاتی آماده می شود. باید مشخص کنید که چگونه محصولات یا خدمات خود را تولید و ارائه کنید و همچنین نحوه ارتباط با مشتریان و مدیریت روابط با آنها را بیان کند.

نقاط قوت و ضعف:

اکنون زمان آن است که نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید و برنامه ای برای تقویت نقاط ضعف و  بهره برداری از نقاط قوت خود پیاده سازی کنید.

خلاصه:

در این مرحله باید یک خلاصه از طرح کسب و کار خود را بیان کنید. این خلاصه باید شامل هدف های شما، مشکلاتی که میخواهید حل کنید، راهبردهای بازاریابی، برنامه های مالی و ….. باشد.

در بیزینس پلن باید از اطلاعات دقیق و کاملی استفاده کرد و با توجه به شرایط بازار و رقبای موجود، برنامه هایی برای تولید و عرضه محصولات خود آماده کنید.

یکی از بهترین و ساده ترین مدل های بیزینس مدل کنوس هست که در سایت شخصی مهندس محمد امین باستانی https://www.bastaniofficial.com می توانید درباره آن آموزش ببینید.

همچنین در بیزینس پلن باید از زبان ساده و قابل درک استفاده کرد و از تخصصی بودن آن خودداری کرد.  بیزنس پلن باید به گونه ای باشد که بتواند برای همه افراد از جمله سرمایه گذاران و مشتریان قابل درک باشد.

در پایان به این نکته توجه کنید بیزینس پلن یک برنامه بسیار مهم و ضروری است که به کسب و کار شما کمک می کند تا به بهترین شکل به هدف خود برسید. در نتیجه باید زمان و تلاش کافی را برای آماده سازی یک بیزینس پلن موفق اختصاص دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت درخواست دمو و مشاوره رایگان